Welcome To Blogger Bujang
Enjoy Yourself k :)

{gambar2 ku}

Monday, 19 September 2011

gigi oh gigi!!~

haha!haha!haha!
padan muka kau bad .nilah y terjadi kt kau skrg ni bad. gigi bru nk tumbuh.bajet2 muda je
nk tambah gigi bru.td tahan punya tahan sakit ni.da mmg tak tertahan,sakit sgt.time aku patah kaki dlu pon x terasa cmni.woo..sampai xleh nk bercakap la sng. aku pergi klinik.doktor ckp kna cabut.lg la menggelabah aku.aku dgr org ckp cabut gigi y bru nk tumbuh ni.menyeksakan
hadoi.pening dh la aku. mahal tu kos dy. melepek la pulak.haha

Gigi Bongsu
Latar belakangWisdom Tooth
Gigi bongsu ialah gigi geraham ketiga yang tumbuh pada peringkat remaja atau awal dua puluhan. Ia kerap terhimpit (terimpak) kerana ruang di rahang mulut tidak cukup untuk gigi tersebut tumbuh dengan baik.

Apakah komplikasi gigi bongsu terimpak?
Gigi bongsu yang terimpak boleh menyebabkan:
  • Kesakitan
  • Jangkitan
  • Kebengkakan
  • Penyakit gusi
  • Nafas berbau
  • Kerosakan gigi (karies) pada gigi bersebelahan
  • Kesukaran membuka mulut
Bila anda perlu berjumpa doktor pergigian?
Jumpa doktor pergigian jika berlaku keadaan seperti berikut:
  • Kebengkakan gusi di sekeliling gigi bongsu
  • Kebengkakan muka
  • Kesukaran untuk menelan
  • Kesukaran membuka mulut
  • Demam
Bagaimana anda boleh melegakan kesakitan?
Dapatkan rawatan secepat mungkin.
Anda boleh mencuba petua berikut bagi melegakan kesakitan buat sementara waktu sebelum ke klinik:
  • Makan ubat penahan sakit.
  • Berkumur dengan air suam yang dicampur sedikit garam.
  • Gunakan flos untuk mengeluarkan sisa makanan di celah gigi.
  • Hisap ketulan air batu supaya gusi menjadi kebas.
Rawatan oleh doktor pergigian
Rawatan berikut mungkin diberikan oleh doktor pergigian:
  • Gigi dan gusi dibersihkan dan dicuci dengan air saline (air garam).
  • Antibiotik diberi jika ada tanda-tanda jangkitan (infeksi).
  • (a) Jika gigi bongsu tidak terimpak :
    - gusi yang berlebihan perlu dibuang (insisi).

(b) Jika gigi bongsu terimpak dan masalah berulang :
- gigi perlu dicabut melalui pembedahan.
X-ray gigi berkaitan mungkin perlu diambil untuk menentukan kedudukan gigi tersebut.
kalau siapa2 yang baca ni ad petua lain yg senang sikit nk dfollow..senang2kan lah hati komen ye..hoho

No comments:

Post a Comment